שעלת מכלאות

שעלת מכלאות הינה מחלת דרכי נשימה עליונות, אשר מתפתחת בפרק זמן קצר ביותר, והינה מדבקת מאוד מכלב אחד למשנהו.

גורם
בשעלת המכלאות מעורבים מספר גורמי מחלה, אשר בשיתוף פעולה מייצרים דלקת בדרכי הנשימה העליונות. בגרימת המחלה מעורבים מספר נגיפים (וירוסים) בשיתוף עם מספר חיידקים (בקטריות). מעבר לכך ישנם גורמי סביבה, כגון, גיל (צעיר) או כשל חיסוני (עקב חסרים תזונתיים, גורמי לחץ (סטרס) ואחרים) אשר עוזרים בהתפתחות המחלה.
הגורמים המדבקים, המעורבים באופן ישיר הינם:
CAV2- Canine Adenovirus2
PIV- Parainfluenza Virus
CHV1- Canine Herpesvirus1
(Bordetella Bronchiseptica (Bacteria
(Mycoplasma spp. (Bacteria

ישנם גורמים נוספים משניים יותר.

היסטוריה
שהיית בעל החיים, בימים עד השבועות שקדמו, במכלאה, פנסיון, או כל מקום אחר מרובה בכלבים, או חשיפה לכלב חולה שעלת בשלב המדבק של המחלה.

סימנים קליניים
הסימן הקליני הראשון, והכי נפוץ, הינו הופעה פתאומית של שיעול יבש או רטוב (עם ליחה), אשר לעיתים נראה לבעלים כניסיונות הקאה ללא הצלחה. השיעול מחריף עם הגברת פעילות פיזית, בהתרגשות, או משיכת קולר הצוואר.

לעיתים, השיעול הינו הסימן הקליני היחיד, ולמעט כך הכלב נראה בריא לחלוטין.

במידה והשעלת מוזנחת, ואינה מטופלת בהקדם, יכולה המחלה להתפשט לדרכי הנשימה התחתונות, ולהוביל לברונכיטיס כרונית או דלקת ריאות, אשר עלולות לסכן את החיה שלכם.

סימנים קליניים במחלת דרכי נשימה קשה יותר, ומפושטת יותר הינם חום, אפאטיות, חולשה כללית, חוסר תאבון, חוסר פעילות, עייפות, תשישות,הפרשות מוגלתיות מהעיניים או מהאף, קשיי נשימה, עיטושים, חרחורים ועוד.

אבחון
במידה והבחנתם בחלק מהסימנים הקליניים שפורטו למעלה, יש להגיע למרפאתנו בהקדם האפשרי לאבחון וטיפול במחלה.

אבחון המחלה נעשה על ידי בדיקה פיזית מקיפה, ולפי הצורך, בדיקות דיאגנוסטיות נוספות אשר עלולות לכלול בדיקות דם, צילומי רנטגן לצוואר וחלל בית החזה, תרבית חיידקים, ציטולוגיה לנוזלים מקנה הנשימה ו/או חלל בית החזה, או בדיקות אחרות לפי צרכי הרופא המטפל.

טיפול
הטיפול הינו שרירותי, ויותאם לחיה שלכם על ידי הרופא המטפל, לפי צרכים אישיים.

הכי חשוב: להפריד את הכלב מחיות אחרות כדי שלא ידביק כלבים אחרים. טיפולים נוספים עלולים לכלול הגבלת פעילות, אנטיביוטיקה סיסטמית, נוגדי שיעול, ואחרים.

מניעה
מומלץ להביא כלב לבדיקה לפני כניסה לפנסיון/מכלאה, ולעדכן חיסונים/טיפולים מונעים.