קרדיומיופתיה בחתולים

כללי: קרדיומיופתיה בחתולים, היא מחלה אשר בה, החדר השמאלי בלב עובר הגדלה ועיבוי. כתוצאה מהגדלה זו נוצר תהליך, שבסופו מוביל לכשל לב ולסיבוכים כגון קרישי דם, אריתמיות חשמליות, עלפונות ומוות פתאומי.
רקע המחלה אינו ידוע באופן מדויק, אך יש חשד לנטייה גנטית בחתולים מסוימים (מיין-קון ופרסים), מחלה מולדת, מחלה משנית ללחץ דם גבוה, או משנית למחלה אנדוקרינית.
המחלה נפוצה בחתולים זכרים בוגרים, אך יכולה לתקוף את שני המינים ובכל גיל. חלק מהחתולים נשארים ללא סימפטומים, בעוד שאחרים מבטאים את המחלה באופן קליני קל עד קשה מאוד.

פתו-פיזיולוגיה:
הגדלת החדר השמאלי גורמת לירידה בתפקוד הדיאסטולי של הצד השמאלי של הלב. דבר זה גורם להגברת העומס על העלייה השמאלית ועקב כך להגדלתה. ההגדלות בצד השמאלי של הלב מובילות לירידה ביכולת הכיווץ של שריר הלב, ועקב כך למילוי לא תקין של העלייה השמאלית, פגיעה בזרימת החשמל בתוך הלב והיווצרות קרישי דם בעלייה השמאלית. לבסוף, נוצר מחסור בחמצן, כשל לב שמאלי ובצקת ריאות. כשל הלב עלול להתפשט גם לצד הימני של הלב.

סימנים קליניים: הסימנים יכולים להיות קלים עד קשים מאוד, ואפילו, מוות פתאומי (תלוי בדרגת המחלה, כשל הלב המשני והסיבוכים הנלווים).
הסימנים כוללים: אנורקסיה, חולשה כללית, ירידה בפעילות, עייפות, הקאות, קושי נשימתי, נשימה מהירה או מאומצת עם פה פתוח, דופק מהיר, חיוורון, שיעול, עלפון, קריסה כללית ומוות.

אבחון: נעשה במהירות על מנת לפסול מחלות אחרות ולוודא את חומרת המחלה, וכולל: בדיקה כללית, בדיקה עצבית, בדיקות דם וכימיה, בדיקת שתן, צילומי רנטגן, א.ק.ג., בדיקת לחץ דם ואקו-לב. בדיקות אחרות נעשות לפי הצורך.

טיפול: משתנה בהתאם למצב הקליני בו הגיע החתול. חתולים ללא סימפטומים ישוחררו להמשך טיפול ומעקב בבית, בעוד שמקרים שהסתבכו עם כשל לב או חסימות איברים על ידי קרישי דם נשארים באשפוז חירום ומטופלים באופן אינטנסיבי.

קרישי דם: סיבוך נפוץ של מחלות לב בחתולים, אשר נגרם על ידי קרישי דם שנוצרים בעליה השמאלית ונפלטים לתוך אבי העורקים. לבסוף הם נתקעים וחוסמים כלי דם לגפיים, או במקרים נדירים יותר איברים כמו כליות, מעיים ומוח. סיבוך זה גורם להופעת סימנים קליניים קשים במיוחד עקב חסימת זרימת הדם. מקרים אלו הם מקרה חירום, והטיפול הנדרש הוא אינטנסיבי במיוחד. קרישי הדם מתפרקים תוך כ-3 ימים, בממוצע.

פרוגנוזה: לא טובה. חתול ללא סימפטומים יכול לחיות שנים רבות ללא בעיות, אך חתול חולה צריך טיפול לכל החיים. במידה והחתול לא מת מההתקף הראשוני, או עקב הסיבוכים הנלווים, הוא יכול לחיות עם טיפול תרופתי ותזונתי בין מספר חודשים למספר שנים בודדות.