דלקת צפק מדבקת בחתולים

כללי: מחלה מדבקת וקטלנית של חתולים, אשר נגרמת על ידי וירוס ממשפחת קורונה (Corona).
וירוס קורונה נפוץ מאוד כגורם מחלה של מערכת העיכול בחתולים. במקרים חריגים הנגיף עובר מוטציה לנגיף אשר גורם לדלקת הצפק הקטלנית.
הנגיף עובר דרך צואה, שתן ורוק, ומדביק חתולים בריאים דרך נשימה או בליעה. לאחר ההדבקה הנגיף מתרבה בתוך תאים של מערכת החיסון, מתפשט לכל חלקי הגוף, ומייצר תגובה חיסונית של הגוף עצמו, אשר גורמת לסימנים הקליניים של המחלה.
הנגיף תוקף, בעיקר, חתלתולים צעירים בגילאים 6 עד 16 שבועות.

סימנים קליניים:
בתחילת המחלה ישנם סימנים קליניים כלליים כולל: חום, חוסר תאבון, אנורקסיה, חוסר פעילות, ירידה משקל, רזון, חיוורון, אפאטיות, חולשה, הקאות ושלשולים.
ככל שהמחלה מתקדמת הסימנים הקליניים מחריפים ל-2 צורות אפשריות. בחתולים עם מערכת חיסון חלשה (לרוב חתולים צעירים) מופיע המופע ה-"רטוב" של המחלה (ב-75% מהמקרים), ובחתולים עם מערכת חיסון חזקה (לרוב חתולים בוגרים) מופיע המופע ה-"יבש" של המחלה (ב-25% מהמקרים).
במופע "רטוב" של המחלה חללים שונים בגוף מתמלאים בנוזל דלקתי. המופע הרטוב מלווה בסימנים קליניים של בטן נפוחה, נפיחות של שק האשכים או קשיי נשימה עקב נוזלים בבית חזה.
במופע "יבש" של המחלה מופיעות מורסות מודלקות ודלקת נמקית באיברים שונים. הסימנים הקליניים הם בהתאם לאיבר שנפגע. האיברים שעלולים להיפגע כוללים: כבד, טחול, כליות, לבלב, מעיים, ריאות, עיניים ומערכת העצבים.

אבחון: אין בדיקה ספציפית לאבחון המחלה אבל יש חשד סביר לפי סימנים קליניים ובדיקות נלוות כולל: דם, כימיה, שתן, דיגום ובדיקת נוזלים (מופע רטוב), צילומי רנטגן, אולטראסאונד וסרולוגיה או PCR. בדיקות אחרות נעשות לפי הצורך.

טיפול: אין תרופה למחלה, וברוב המקרים החתול ימות לאחר מספר ימים (רטוב) עד מספר חודשים (יבש). הטיפול שניתן הינו טיפול תומך בלבד.